NobleClays™ BRONZE przydatne wskazówki

NobleClays™ BRONZE DarkColor zawiera czysty metal i przy poprawnym wypaleniu zachowuje jego właściwości.

Oto kilka przydatnych wskazówek:

PRZECHOWYWANIE
Jeśli nie korzystasz z glinki, przechowuj ją w foliowym opakowaniu i opakowaniu ze strunowym zamknięciem, aby glinka nie traciła wody.
Produkty NobleClays™ BRONZE DarkColor są pakowane w szczelnie zamknięte opakowania, aby zachować świeżość produktu.
Produkty należy przechowywać w temperaturze 5 do 25 st.C.
Oryginalnie zamknięte opakowania można przechowywać około 24 miesięcy.
Glinka po otwarciu opakowania wysycha przez około 1h.
Dodając z umiarem wody do wyschniętej glinki (zalecamy dodać wodę i odczekać kilka minut), następnie ugniatając iwalcując ją możemy przywrócić pożądaną konsystencję.

BEZPIECZEŃSTWO
NobleClays™ BRONZE DarkColor są całkowicie bezpieczne w użyciu.
Biopolimer zastosowany w produktach NobleClays™ BRONZE DarkColor
jest nietoksyczny, a podczas wypalania nie wydzielają się żadne toksyczne substancje. Jednak osobom ze schorzeniami układu oddechowego lub wrażliwymi na pyłki węgla aktywowanego lub dym zalecamy zakładanie maski ochronnej z filtrem.
Po skończonej pracy należy umyć dokładnie ręce.

Zagrożenie przy pracy z glinkami NobleClays związane jest z wysoką temperaturą jaką trzeba osiągnąć w piecu lub systemie Voyowitz.
Należy szczególnie ostrożnie przygotowywać piec i system Voyowitz do pracy.
Piec i system Voyowitz powinny być umieszczony na solidnej, płaskiej powierzchni z dala od łatwopalnych materiałów, a pomieszczenie powinno być dobrze wentylowane i z odpowiednią przestrzenią do okoła stanowiska pracy.
Należy stosować szczególną ostrożność jeśli piec i system Voyowitz znajduje się w pobliżu dzieci, zwierząt.
Zalecamy użycie odpowiedniej odzieży ochronnej, nie zawierającej materiałów syntetycznych: fartuchy, rękawice, maski. Przy wyjmowaniu wypalonego przedmiotu w pojemniku z pieca należy użyć termoodpornych rękawic lub specjalnych narzędzi do wyjmowania i przenoszenia przedmiotów z wysoką temperaturą. Pozostawiony do wystudzenia przedmiot w pojemniku zabezpiecz przed dziećmi i zwierzętami, aby nie doszło do poparzenia.
Dbaj o otoczenie, nie twórz zagrożenia.

PRZYGOTOWANIE DO PRACY
Sprawdź czy plomba zabezpieczająca jest nienaruszona. Jeśli opakowanie jest uszkodzone zgłoś to sprzedawcy, gdyż glinka może mieć krótszy czas przydatności.
Przetnij opakowanie między zamknięciem strunowym, a miejscem zgrzewu. Zamknięcie strunowe potrzebne będzie do przechowywania glinki, której możesz użyć w późniejszym czasie.
wyjmi potrzebną ilość glinki NobleClays BRONZE DarkColor z opakowania.
pozostałą część zawiń w folię i zamknij w oryginalnym opakowaniu dokładnie zamykając strunę.
Przygotuj sobie podkładkę, która nie absorbuje wody oraz wałek. Staraj się nie używać narzędzi które mogą w jakimś stopniu absorbować wodę. Wydłużysz tym samym czas pracy z glinką w jej oryginalnej konsystencji.

PRZYGOTOWANIE GLINKI
Przed rozpoczęciem pracy z glinką umyj ręce, a następnie dokładnie je wysusz. Jeśli podczas pracy zauważysz, że glinka osadza się na palcach umyj i wysusz ponownie ręce.
Zawsze wyjmuj taką ilość materiału jaka jest ci potrzebna do pracy. Jedną z właściwości glinek jest ich wysychanie. NobleClays™ BRONZE DarkColor po wyjęciu z opakowania zachowuje swoje właściwości przez 1h. Jeżeli zauważysz, że glinka wysycha izaczyna pękać, zwilż NIEWIELKĄ ilością wody powierzchnię i dokładnie rozwalcuj. Czynność możesz powtarzać aż do osiągnięcia pożądanej konsystencji.
Przed jakimkolwiek wykonywanymi czynnościami umyj ręce i dokładnie je wysusz dla komfortowej pracy z glinką.
Ułóż glinkę na podkładce i walcuj ją. Polecamy specjalne wałki, które możesz znaleźć na stronie dystrybutora.
Kilkakrotnie walcuj glinkę wałkiem, zwijając w rulon za każdym razem.
Czynność powtórz 5 do 10 razy lub do osiągnięcia pożądanej konsystencji.
Jeżeli chcesz uzyskać miękką i bardziej plastyczną glinkę NobleClays™ BRONZE DarkColor, w trakcie walcowania zwilżaj powierzchnię NIEWIELKĄ ilością wody za pomocą pędzelka. Zacznij od jednej kropli,
następnie dokładnie rozwalcuj.
Lepiej jest dodać za mało niż za dużo wody. Jeżeli dodałeś za dużo wody pozostaw glinkę do lekkiego podsuszenia. Sprawdzaj co jakiś czas konsystencję i jeżeli uznasz, że konsystencja jest prawidłowa zakończ proces podsuszania.

FORMOWANIE
Umyj ręce i dokładnie je wysusz dla komfortowej pracy z glinką.
Za pomocą prostych narzędzi i kreatywności możesz rolować, walcować, ugniatać, wyciskać, odciskać, odcinać, nacinać tak aby osiągnąć dowolnie pożądany kształt. Gliniane elementy mogą być łączone ze sobą jak i z innymi materiałami nie koniecznie z glinkami NobleClays.
Proponowane narzędzia ręczne:
Jedną z najlepszych rzeczy z pracy z naszą glinką jest to, że można znaleźć narzędzia do pracy w dowolnym miejscu: w domu, w pracowni, kuchni, biurze, pudełku z zabawkami i każdym innym miejscu.
W rzeczywistości każdy znaleziony przedmiot może stać się
kolejnym wielkim instrumentem wspierającym twoje projekty.
Podstawowe narzędzia:
Arkusze z tworzywa sztucznego lub szkła wspaniale nadają się na powierzchnie robocze (podkładki).
Większość artystów rozpoczyna swoją przygodę z glinkami używając:
– wałka (do walcowanie glinki);
– pędzla (do zwilżanie powierzchni, twardsze pędzelki nadawanie charakterystycznej faktury);
– plastikowej rurki (do tworzenie pierścionka, form obłych itp.);
– słomki (do tworzenie faktury i charakterystycznego kształtu);
– podkładek pod wałek (przydatne przy dokładnym ustalaniu grubości glinki, w naszej ofercie posiadamy 0,5mm, 1mm oraz 2mm).
– igły;
– noża;
– linijki;
– wykałaczki;
– szczotki do paznokci;
– skalpela;
– dłutka;
Specjalistyczne narzędzia:
Gdy twoje doświadczenie wzrośnie, twoja kolekcja narzędzi również stanię się większa. Proponujemy narzędzia, z których większość
dostępna jest na stronie dystrybutora:
– różnego rodzaju pędzle miękkie i twarde. które świetnie nadają się
do tworzenia efektownych faktur;
– pieczątki, stemple, formy;
– tekstury przestrzenne;
– plastikowe szablony;
– roztwory patyny;
– małe dłuta;
– pęsety;
– różnego rodzaju ostrza;
– koła garncarskie;
– narzędzia jubilerskie;

Podstawowe techniki formowania:
• Umyj ręce i dokładnie je wysusz dla komfortowej pracy z glinką.
• Na podkładce umieść glinkę i połóż po jej lewej i prawej stronie podkładki (0,5mm lub 1mm lub 2mm) lub karty do gry o ustalonej grubości (jeżeli z lewej lub prawej strony masz np. 8 kart to tyle samo ułóż po drugiej stronie, jeśli chcesz spróbuj różne ilości kart lub różne grubości podkładek aby uzyskać ciekawy efekt zmiany grubości).
• Rozwalcowaną glinkę z ustaloną grubością możesz przenieść lub podnieść z podkładki przy pomocy szpachelki.
• Jeśli chcesz połączyć dwie lub więcej części ze sobą, wystarczy zwilżyć miejsca styku odczekać chwilę (5-10sek.) i połączyć elementy dociskając je ze sobą.
• W celu uzyskania pożądanej faktury odciśnij przedmiot w glince lub przy pomocy różnych narzędzi takich jak igłą, twardy pędzelek, gąbka czy inne stwórz swoją własną fakturę.
• Możesz również przygotować szablon wydrukowany lub narysowany na kartce papieru, który po wycięciu położysz na rozwalcowanej glince i przy pomocy skalpela lub noża odetniesz wzdłuż konturów.
• Najprostrzym sposobem na stworzenie medalionu jest wykrojenie z glinki kształtu za pomocą szklanki lub innego naczynia. Wisiorki możesz stworzyć też rolując glinkę na cienki wałek o średnicy około 3-5mm (wedle uznania) następnie walcując go aby powstał ciekawy podłużny kształt.
• Aby stworzyć pierścionek owiń rozwalcowany, wąski pasek (jak wyżej w przypadku wisiorka) na walec z drewna czy innego materiału o odpowiedniej średnicy (pamiętaj, że glinka kurczy się około 5-10% po wypaleniu). Następnie uformuj pożądany kształt pierścionka, wygładź go jeśli chcesz, a następnie wysusz i delikatnie zsuń z walca (proponujemy obłożyć wałek taśmą w celu łatwiejszego zdejmowania).
Uwaga!
Jeśli glina staje się sucha podczas pracy, zwilż pędzlem dodając odrobinę wody (nie za dużo!) iprzykryj folią na kilka minut.
Jeśli dodałeś za dużo wody, wystarczy pozostawić glinkę do wyschnięcia.

ŁĄCZENIE GLINKI
Glinka nie wysuszona
Powierzchnię styku łączonych elementów zwilż, dociśnij i czekaj kilka sekund (5-10sek.)
UWAGA!
Nie dodawaj za dużo wody, często kropla to za dużo. Jeśli dodałeś za dużo wody, podsusz glinkę i zacznij od nowa.

Glinka wysuszona
Łącząc wysuszone elementy postępuj identycznie, z tym, że po nawilżeniu powierzchni styku odczekaj około 30 sekund, aby nawilżone powierzchnie łatwo się kleiły.
Przy wysuszonej glince dodana kropla na powierzchnię glinki utrzymuje się, ale powierzchnie robią się miękkie.
UWAGA!
Uważaj aby nie dodać za dużo wody, glinka może się odkształcić.
Jeśli dodałeś za dużo wody, wysusz glinkę i zacznij od nowa.

SUSZENIE
Unikaj narzędzi oraz materiałów które absorbują wodę. Wydłużysz tym samym czas pracy, który jest niezbędny do tworzenia w glince.
Dokładnie wysusz glinkę przed wypalaniem.
Mokra glinka z pominiętym etapem suszenia podczas wypalania może pękać, pęcznieć.
Pamiętaj aby dobrze wysuszyć glinkę przed wypalaniem. Dzięki temu glinka nie będzie pękać lub pęcznieć czy zmieniać kształtu podczas wypalania.
Po wyschnięciu glinka jest sucha, ale dalej posiada pewne właściwości elastyczne. To najlepszy moment na wykorzystanie tej fazy do wiercenia, rzeźbienia i wykańczania glinki. Po wypaleniu prace te mogą
sprawiać większe problemy – będzie to już bowiem czysty, twardy brąz.
UWAGA!
Wykorzystaj elastyczność i właściwości glinki w tej fazie przed wypaleniem na wykonanie skomplikowanych i trudnych czynności, które po wypaleniu będą wymagały skomplikowanych
i trudnych czynności

Elementy do 3mm grubości
• 24h w temperaturze pokojowej.
UWAGA!
Jeżeli wilgotność w pomieszczeniu przekracza 70%, suszenie jest utrudnione, a często niemożliwe. Jeśli tak jest, zastosuj inny sposób suszenia.
• Temperatura 70-90oC
– Suszarka do włosów (30 do 60 minut).
– Suszarka do grzybów i/lub warzyw i owoców (30 do 60 minut).
– Podgrzewacz do napojów i potraw (30 do 60 minut).
– Opalarka (30 do 60 minut).
– Płyta grzewcza (30 do 60 minut).
– Piekarnik pieca kuchennego (30 do 60 minut).
– Piec do wypalania (30 do 60 minut).

Elementy powyżej 3mm do 5mm grubości
• Czas x 1,5 (np. 30 minut x 1,5 = 45 minut)

Elementy powyżej 5mm do 10mm grubości
• Czas x 3 (np. 30 minut x 3 = 90 minut)

Elementy masywne, grube
Zachowaj szczególną ostrożność. Suszenie może potrwać o wiele dłużej. Lepiej jest przesuszyć niż wypalić źle wysuszoną glinkę.
UWAGA!
Aby sprawdzić stan wysuszenia połóż ciepły, gorący przedmiot na chłodnej, lśniącej powierzchni(np. szyba, lusterko). Następnie obserwuj czy na powierzchni osadza się para wodna. Jeżeli tak, kontynuuj suszenie.

WYPALANIE
Jeżeli pracujesz z glinką pierwszy raz zalecamy przeprowadzenie próby testowej. W tym celu wykonaj kwadrat 1cm na 1 cm
o grubości około 2cm. Następnie przejdź do rozdziału Wypalanie.
iec oraz System Voyowitz (zestawy na stronie dystrybutora)

I ETAP
• Do żaroodpornego pojemnika nasyp łyżeczką lub specjalną łopatką warstwę około 2 cm węgla aktywowanego.
Wymiary standardowego pojemnika dostosuj do wielkości pieca. Wymiary standardowego pojemnika wewnętrznego systemu Voyowitz:
wysokość – około 10cm, średnica – około 9cm
UWAGA!
System Voyowitz można wykonać samemu (instrukcja, pokazowe filmy na stronie dystrybutora), wtedy wielkość i średnica pojemnika
zależy od inwencji twórczej konstruktora.
Zalecamy użycie węgla aktywowanego drobnoziarnistego (dostępny drobnoziarnisty węgiel aktywowany ze skorupy orzecha kokosowego
na stronie dystrybutora).

• Przy pomocy łyżeczki lub łopatki wygładź powierzchnię około 2 centymetrowej warstwy węgla aktywowanegolub dostosuj powierzchnię do kształtu przedmiotu.

• Umieść dobrze wysuszony przedmiot na węglu aktywowanym tak,
aby nie dotykał ścianek pojemnika (jeżeli przedmiot jest duży dostosuj pojemnik do jego wielkości).
Możesz lekko docisnąć i/lub poruszyć przedmiotem tak, aby przedmiot stykał się z węglem aktywowanym na całej powierzchni. W przypadku form przestrzennych lub rzeźb umieść przedmiot grubszą warstwą do dołu i/lub ułóż przedmiot tak by można było potem porządnie
go zasypać tak, aby węgiel aktywowany stykał się na całej
powierzchni z przedmiotem. Np. gdy wypalamy naczynie, umieść go dnem na warstwie węgla aktywowanego (zalecamy węgiel aktywowany drobnoziarnisty).

• W przypadku pieca:
rozgrzej piec do temperatury 530 st.C, przy zamkniętych drzwiczkach aby przyspieszyć nagrzewanie (czas uzależniony jest od rodzaju, pieca)
UWAGA!
Zachowaj szczególną ostrożność aby się nie poparzyć. Użyj rękawic i/lub ubioru termoodpornego.

• Wstaw pojemnik:
Piec – ostrożnie otwórz drzwiczki rozgrzanego pieca i umieść pojemnik w środku jak najdalej od drzwiczek pieca (temperatura pieca przy drzwiczkach jest zawsze mniejsza, zalecamy ustawienie pojemnika jak najbliżej ścianki tylniej).
Dla bezpieczeństwa użyj rękawic termoodpornych i widelca do przenoszenia pojemnika.
System Voyowitz – ostrożnie umieść pojemnik w systemie Voyowitz.
Podpal palnik i ustaw temperaturę przy pomocy diagramu żarzenia na temperaturę około 530 st.C.

• Zalecamy wykonanie pierwszej próby w celu ustalenia dobrej temperatury wypału.

• Ogrzej przedmiot wraz z pojemnikiem do temperatury około 530oC z dostępem powietrza.
Piec – przy lekko uchylonych drzwiczkach
System Voyowitz – przy odkrytym pojemniku
W wyniku podgrzewania, przedmiot przyjmie barwę ciemnografitową w ciągu około 5 minut.
UWAGA!
Czynności te są identyczne dla wypalania w piecu i systemem Voyowitz.

II ETAP (bez dostępu powietrza)
• Wypalony na ciemnografitowy kolor przedmiot delikatnie zasyp około 3cm warstwą węgla aktywowanego.
UWAGA!
Czynności te są identyczne dla wypalania w piecu i systemem Voyowitz.

• Szczelnie przykryj pokrywką i/lub matą termoodporną (mata dostępna na stronie dystrybutora).
UWAGA!
Czynności te są identyczne dla wypalania w piecu i systemem Voyowitz.

• Ogrzej przedmiot wraz ze szczelnie zamkniętym pojemnikiem do temperatury około 840st.C (pojemnik i przedmiot znajdujący się w piecu i/lub systemie Voyowitz).
Piec – szczelnie zamknięty pojemnik, dokładnie zamknij drzwiczki pieca.
System Voyowitz – szczelnie zamknięty pojemnik

• Tabela czasu wypalania przedmiotu:
Przedmioty płaskie
elementy do 2mm grubości = 1h
elementy do 4mm grubości = 2h
elementy do 6mm grubości = 3h
elementy powyżej 6mm grubości = powyżej 4h
W każdym przypadku czas wypału może być krótszy – wykonaj próbę testową.
Przedmioty przestrzenne, formy, rzeźby
elementy do 2mm grubości i 2cm wysokości = 1h
elementy do 4mm grubości i 4cm wysokości = 2h
elementy do 6mm grubości i 6cm wysokości = 3h
elementy powyżej 6mm grubości i powyżej 5cm wysokości = powyżej4h
W każdym przypadku czas wypału może być krótszy – wykonaj próbę testową.
Uwaga!
Czynności te są identyczne dla wypalania w piecu i systemem Voyowitz.

CHŁODZENIE
Zalecamy pozostawić przedmiot na około 30 minut pod warstwą węgla
UWAGA!
Zalecamy Etap BEZ DOSTĘPU POWIETRZA!
Zachowaj szczególną ostrożność aby się nie poparzyć. Użyj rękawic i/lub ubioru termoodpornego.
Piec – wyłącz piec, wyjmij pojemnik przy pomocy widełek i pozostaw go na około 30 minut na termoodpornej podstawie.
System Voyowitz – wyłącz palnik i pozostaw na około 30 minut.
UWAGA!
Jeśli wcześniej wyjmiesz gorący przedmiot z pojemnika, pokryje się on warstwą patyny, której barwa i grubość zależy od temperatury.

USUWANIE PATYNY
• Patynę z powierzchni można łatwo usunąć przy pomocy kąpieli w gorącym wodnym roztworze kwasku cytrynowego:
– do naczynia ze 100ml (1/2 szkalnki) wody, wsyp 2 łyżeczki kwasku cytrynowego (kwasek cytrynowy spożywczy).
– wrzuć przedmiot pokryty patyną, ogrzej do wrzenia i odczekaj 1-2minuty, następnie wyjmij i opłucz w zimnej wodzie (w razie potrzeby powtórz czynności).
• Możesz użyć szczotek drucianych lub papieru ściernego, jednak w tym przypadku na powierzchni przedmiotu mogą pozostać nieplanowane rysy i zadrapania.
UWAGA!
Jeśli wcześniej wyjmiesz gorący przedmiot z pojemnika podczas wypalania, pokryje się on warstwą patyny, której barwa i grubość zależy od temperatury. Jeżeli chcesz uzyskać więcej patyny, od razu po wypaleniu, podczas chłodzenia wyjmij przedmiot i schładzaj go na otwartym powietrzu.

WYKAŃCZANIE POWIERZCHNI
Dobrze wypalony, NobleClays™ BRONZE DarkColor jest czystym brązem, metalem i – jak każdy inny metal – może być cięty, wiercony, szlifowany, lutowany przy użyciu tradycyjnych narzędzi.
UWAGA!
Wiele czynności jest łatwiej wykonywać w fazie nie wypalonej glinki.

• Ręczne polerowanie
To podstawowa metoda polerowania. Obecnie na rynku są dostępne profesjonalne narzędzia polerskie (ale można użyć igły, łyżeczki lub obłych przedmiotów metalowych):
– papiery lub gąbki ścierne, polerskie;
– pasty polerskie;
– szczotki druciane: ręczne z brązu, ze stali, miękkie, twarde
(dostępne na stronie dystrybutora);
Poleruj we wszystkich kierunkach, aby wydobyć blask.

• Mechaniczne polerowanie
– Szczotki druciane:
– z brązu, ze stali, miękkie, twarde
Większe ilości przedmiotów można czyścic i polerować w bębnie polerskim. Bęben polerski to urządzenie, w którym setki kulek stalowych, pręcików lub trocin obracają się polerując przedmioty.
Dostępne są również urządzenia wyposażone w generatory ultradźwiękowe.

TECHNIKA PRZYCIEMNIANIA
• Wypalony, oczyszczony i/lub wypolerowany przedmiot ogrzej w piecu lub nad palnikiem w temperaturze około 500oC przez kilka sekund.
Przedmiot powinien zacząć się żarzyć.
Po wyjęciu przedmiotu ze źródła ciepła, jego powierzchnia powinna zmienić kolor na matowy, grafitowy kolor.
!!!UWAGA
Zachowaj szczególną ostrożność aby się nie poparzyć. Użyj rękawic i/lub ubioru termoodpornego.

• Wystudź i wypoleruj.
Czynność można powtarzać, aż do uzyskania pożądanego koloru.