Polskie Towarzystwo Gemmologiczne zaprasza na szkolenia w zakresie znawstwa pereł, bursztynu, diamentów jubilerskich i kamieni szlachetnych. Szkolenia, zakończone egzaminem, uprawniają do uzyskania dyplomu „Znawcy kamieni szlachetnych/pereł/diamentów/bursztynu PTGem”. W toku dalszego szkolenia istnieje możliwość uzyskania tytułu zawodowego rzeczoznawcy, a następnie „Gemmologa Dyplomowanego PTGem”.

Szkolenie prowadzą wykładowcy Polskiego Towarzystwa Gemmologicznego, teoretycy i praktycy z wieloletnim stażem zawodowym (zarówno gemmologicznym jak i pedagogicznym), posiadający tytuły naukowe profesorów i doktorów oraz dyplomy uznanych międzynarodowych instytutów gemmologicznych (m.in. Amerykańskiego Instytutu Gemmologii GIA, Instytutu Gemmologii Wysokiej Rady Diamentów (HRD), Międzynarodowego Instytutu Gemmologii (IGI) i Niemieckiego Centrum Kształcenia Gemmologów (DGemA). Polskie Towarzystwo Gemmologiczne posiada akredytację Mazowieckiego Kuratorium Oświaty w Warszawie, a swoją działalność prowadzi od 1997 roku.

Zgłoszenia: więcej informacji na stronie Polskiego Towarzystwa Gemmologicznego http://www.ptgem.pl/

Szkolenie prowadzi: dr inż. Tomasz Sobczak

Miejsce szkolenia: Centralny Ośrodek Kształcenia Gemmologów w Warszawie, ul. Marszałkowska 138

Czas trwania szkolenia: 10 dni, w godz. 10.00-17.00 (z przerwą na lunch), w dni powszednie

Ilość uczestników: min. 6-10 osób uczestnikami szkolenia

Program szkolenia:

Dzień 1.

Wykład

  • Nazewnictwo pereł w obrocie jubilerskim w świetle ustaleń międzynarodowych.
  • Ustalenia CIBJO – klasyfikacja, nazewnictwo, terminologia.
  • Perły naturalne (nazewnictwo, taksonomia małży perłorodnych, budowa perłopławów, powstawanie pereł, właściwości fizyczno-chemiczne i strukturalne, występowanie, zastosowanie, słynne perły, klasyfikacja pereł naturalnych).
  • Perły hodowane (historia hodowli pereł, współczesne metody hodowli jądrowych pereł słonowodnych, właściwości fizyczno-chemiczne i strukturalne, obszary hodowli, zastosowanie).

Ćwiczenia

  • Wycena pereł naturalnych i hodowanych.

Dzień 2.

Wykład

  • Imitacje pereł.
  • Metody odróżniania pereł naturalnych od hodowanych.
  • Odróżnianie pereł naturalnych i hodowanych od ich imitacji.
  • Światowy rynek pereł hodowanych.

Ćwiczenia

  • Identyfikacja pereł naturalnych i hodowanych.

Egzamin końcowy, rozdanie dyplomów i uroczyste zakończenie kursu.

Szkolenie prowadzi: prof. dr hab. Barbara Kosmowska-Ceranowicz

Miejsce szkolenia: Centralny Ośrodek Kształcenia Gemmologów w Warszawie, ul. Marszałkowska 138

Czas trwania szkolenia: 2 dni, w godz. 10.00-17.00 (z przerwą na lunch), w dni powszednie

Ilość uczestników: min. 6-10 osób

Program szkolenia:

Dzień 1.

Wykład.

  • Właściwości i odmiany bursztynu.
  • Terminologia bursztynu.
  • Bursztyn w zdobnictwie.

Ćwiczenia.

  • Identyfikacja odmian bursztynu.

Dzień 2.

Wykład

  • Kopal, imitacje i naśladownictwa bursztynu.

Ćwiczenia.

  • Identyfikacja imitacji bursztynu.

Egzamin końcowy, rozdanie dyplomów i uroczyste zakończenie kursu.

Szkolenie prowadzi: dr inż. Tomasz Sobczak

Miejsce szkolenia: Centralny Ośrodek Kształcenia Gemmologów w Warszawie, ul. Marszałkowska 138

Czas trwania szkolenia: 10 dni, w godz. 10.00-17.00 (z przerwą na lunch), w dni powszednie

Ilość uczestników: min. 6-10 osób

Program szkolenia:

Dzień 1.

Wykład

  • Stan rzeczoznawstwa gemmologicznego w Polsce i świecie.
  • Obowiązki i uprawnienia rzeczoznawców.
  • Alchemia węgla.
  • Występowanie diamentów – geneza i typy złóż, miejsc występowania.
  • Pozyskiwanie diamentów.
  • Systemy klasyfikacyjne.
  • Nazewnictwo diamentów jubilerskich.
  • Cechy jakościowe podlegające ocenie (4C).
  • Rodzaje zanieczyszczeń – ogólna charakterystyka znamion (defektów) wewnętrznych.

Ćwiczenia

  • Praktyczna ocena stopnia czystości.

Dzień 2.

Wykład

  • Sortowanie diamentów.
  • Szczegółowa charakterystyka znamion (defektów) wewnętrznych i zewnętrznych.
  • Oznaczenia i sposób zapisu.
  • Wpływ znamion zewnętrznych na stopień czystości.
  • Klasy czystości.
  • Właściwości diamentów (optyczne, chemiczne, elektryczne, termiczne, mechaniczne).
  • Typy diamentów.
  • Barwa.
  • Czynniki determinujące powstawanie barwy.
  • Barwa diamentów podlegająca ocenie.
  • Skale barw.
  • Kamienie porównawcze (wzorcowe).

Ćwiczenia:

  • Praktyczna ocena stopnia czystości z uwzględnieniem znamion wewnętrznych i zewnętrznych.
  • Graficzny opis zauważalnych znamion (defektów).
  • Praktyczna ocena barwy.
  • Ocena stopnia czystości i barwy (łącznie).

Dzień 3.

Wykład

  • Diamenty barwne.
  • Szlif brylantowy, proporcje szlifu i poprawność jego wykonania.
  • Błędy mierzalne i niemierzalne.
  • Ocena proporcji i poprawności wykonania szlifu wg systemu punktowego.
  • Wyznaczanie proporcji okrągłego szlifu brylantowego (błędy mierzalne) za pomocą proporcjoskopu.

Ćwiczenia

  • Łączna ocena cech jakościowych diamentów oszlifowanych z uwzględnieniem stopnia czystości, barwy, proporcji i poprawności wykonania szlifu.

Dzień 4.

Wykład

  • Metody szacowania proporcji okrągłego szlifu brylantowego.

Ćwiczenia

  • Szacowanie wielkości tafli, wysokości korony, wysokości pawilonu, wielkości koletu.
  • Łączna ocena cech jakościowych diamentów oszlifowanych z uwzględnieniem stopnia czystości, barwy, proporcji i poprawności wykonania szlifu.

Dzień 5.

Wykład

  • Szlifowanie diamentów.
  • Style, rodzaje i modyfikacje szlifu brylantowego.
  • Dopuszczalne odstępstwa od proporcji idealnych.
  • Modernizacja szlifów.

Ćwiczenia

  • Przeszlifowywanie diamentów uszkodzonych i diamentów o starym szlifie brylantowym.
  • Wyznaczanie masy rzeczywistej i przeliczeniowej.
  • Obliczanie masy diamentów o brylantowych szlifach fantazyjnych.
  • Obliczanie współczynników korekcji dla szlifów fantazyjnych.
  • Łączna ocena cech jakościowych diamentów z uwzględnieniem stopnia czystości, barwy, proporcji i poprawności wykonania szlifu.

Dzień 6.

Wykład

  • Imitacje diamentów i metody ich identyfikacji.
  • Diamenty poprawiane metodą Yehudy i HPHT.
  • Diamenty o sztucznie zmienionej barwie.
  • Światowy rynek diamentów (aktualne trendy, ceny, giełdy itp.).

Ćwiczenia

  • Łączna ocena cech jakościowych diamentów z uwzględnieniem stopnia czystości, barwy, proporcji i poprawności wykonania szlifu.

Dzień 7.

Wykład

  • Diamenty syntetyczne. Ocena cech jakościowych diamentów syntetycznych 7C.

Ćwiczenia

  • Łączna ocena cech jakościowych diamentów z uwzględnieniem stopnia czystości, barwy, proporcji i poprawności wykonania szlifu.

Dzień 8.

Wykład

  • Szacowanie wartości i wycena diamentów jubilerskich.
  • Rynek diamentów w Polsce.
  • Inwestycje w diamenty.
  • Kupno-sprzedaż diamentów.

Ćwiczenia

  • Łączna ocena cech jakościowych diamentów z uwzględnieniem stopnia czystości, barwy, proporcji i poprawności wykonania szlifu.

Dzień 9.

Wykład

  • Zastosowanie diamentów.

Ćwiczenia

  • Egzamin próbny.
  • Łączna ocena cech jakościowych diamentów z uwzględnieniem stopnia czystości, barwy, proporcji i poprawności wykonania szlifu.
  • Ćwiczenia indywidualne i konsultacje przedegzaminacyjne dotyczące oceny cech jakościowych diamentów jubilerskich.

Dzień 10.

Ćwiczenia

  • Łączna ocena cech jakościowych diamentów z uwzględnieniem stopnia czystości, barwy, proporcji i poprawności wykonania szlifu.

Egzamin końcowy, rozdanie dyplomów i uroczyste zakończenie kursu.

Szkolenie prowadzi: dr inż. Tomasz Sobczak

Miejsce szkolenia: Centralny Ośrodek Kształcenia Gemmologów w Warszawie, ul. Marszałkowska 138

Czas trwania szkolenia: 2 dni, w godz. 10.00-17.00 (z przerwą na lunch), w dni powszednie

Ilość uczestników: min. 4-6 osób

Program szkolenia:

Dzień 1, 2.

Wykład

  • Znawstwo kamieni szlachetnych – zagadnienia wstępne.
  • Podstawowe wiadomości z mineralogii.
  • Podstawowe wiadomości z krystalografii.
  • Klasyfikacja i nomenklatura kamieni szlachetnych.
  • Występowanie kamieni szlachetnych.
  • Ogólne zasady identyfikacji i oceny kamieni szlachetnych.
  • Podstawowe wiadomości o świetle.
  • Światło i granica środowisk.
  • Lupa gemmologiczna i jej wykorzystanie.
  • Polaryzacja światła.
  • Podwójne załamanie światła w kryształach.
  • Podział kryształów na grupy optyczne.
  • Refraktometr gemmologiczny i jego wykorzystanie.
  • Refraktometryczne oznaczanie współczynników załamania światła kamieni fasetowanych i kaboszon.
  • Polaryskop gemmologiczny.
  • Polaryskop gemmologiczny – konoskop.
  • Dokumentacja wyników badań kamieni szlachetnych

Ćwiczenia

  • Określanie wymiarów kamieni oszlifowanych.
  • Ocena proporcji szlifu.
  • Wyznaczanie masy kamieni szlachetnych.
  • Badania lupowe.
  • Badania polaryskopowe.
  • Badania konoskopowe.
  • Badania refraktometryczne

Dzień 3, 4.

Wykład

  • Oznaczanie gęstości względnej kamieni szlachetnych metodą hydrostatyczną.
  • Oznaczanie gęstości względnej metodą cieczy ciężkich.
  • Fluorescencja kryształów.
  • Właściwości kamieni izotropowych (grupa spineli, granatu).
  • Właściwości kamieni anizotropowych (grupa korundu, kwarcu, berylu, chryzoberylu, turmalinu i in.)

Ćwiczenia

  • Pomiar gęstości.
  • Badania luminescencyjne.
  • Badanie własności kamieni szlachetnych izotropowych (grupa spinelu i granatu).
  • Badanie własności optycznych kamieni szlachetnych optycznie anizotropowych jednoosiowych (np. grupa korundu, kwarcu, berylu, chryzoberylu, turmalinu).
  • Badanie własności optycznych kamieni szlachetnych optycznie anizotropowych dwuosiowych (np. oliwin, topaz, zoisyt (tanzanit)).
  • Badanie i identyfikacja dotychczas poznanych kamieni szlachetnych i ich naśladownictw na podstawie stwierdzonych własności i porównania ich z danymi tabelarycznymi.
  • Dokumentacja badania.

Dzień 5,6.

Wykład

  • Barwa kryształów i jej geneza.
  • Efekty optyczne (przegląd) i anomalie optyczne; przyczyny powstawania, mineralne wzorce efektów optycznych.
  • Filtry optyczne i zasady ich działania (filtr Chelsea).
  • Dyspersja światła w kryształach – wykorzystanie w identyfikacji kamieni szlachetnych.
  • Spektroskop gemmologiczny.
  • Grupa skaleni (andezyn, bytownit, labrador (kamień słoneczny, spektrolit), ortoklaz, kamień księżycowy, amazonit).
  • Grupa piroksenów (diopsyd chromowy, spodumen (kunzyt, hiddenit).

Ćwiczenia

  • Identyfikacja wybranych kamieni szlachetnych i ich naśladownictw za pomocą filtru Chelsea.
  • Identyfikacja spektroskopowych widm absorpcyjnych.
  • Badanie i identyfikacja dotychczas poznanych kamieni szlachetnych i ich naśladownictw na podstawie stwierdzonych własności i porównania ich z danymi tabelarycznymi.
  • Dokumentacja badania

Dzień 7,8.

Wykład

  • Metody o ograniczonym zastosowaniu w badaniu i identyfikacji kamieni szlachetnych i przyrządy wykorzystujące zjawiska: refleksyjności (refleksometry), przewodności elektrycznej, przewodnictwa cieplnego), zwilżalności, selektywnej transmisji światła widzialnego.
  • Kamienie poprawiane.
  • Kamienie syntetyczne.
  • Imitacje.
  • Kamienie rekonstruowane, kamienie łączone.
  • Pozostałe kamienie szlachetne (np. andaluzyt (chiastolit), sillimanit, cyjanit (dysten).

Ćwiczenia

  • Prezentacja własności i metod identyfikacji dostępnych na rynku kamieni syntetycznych i imitacji kamieni szlachetnych.
  • Badanie i identyfikacja dotychczas poznanych kamieni szlachetnych i ich naśladownictw na podstawie stwierdzonych własności i porównania ich z danymi tabelarycznymi.
  • Dokumentacja badania.

Dzień 9,10.

Wykład

  • Przygotowanie do egzaminu końcowego
  • Badanie i identyfikacja poznanych kamieni szlachetnych na podstawie cech fizycznych i porównania ich z danymi tabelarycznymi.

Egzamin końcowy, rozdanie dyplomów i uroczyste zakończenie kursu. 

logo-PTGem

Polskie Towarzystwo Gemmologiczne:
http://www.ptgem.org/

Zapisz